Literatur

•    Appleton, J. (2007): Museums for „The People?“, in: Watson, S. (2007) (Hg): Museums and their Communities, Oxon, Routledge, S. 114-126

•    Arts council England/Johnson, Gill: New audiences for the arts: The new audiences programme 1998 – 2003, London

•    Carrington (1995) zitiert nach Davis, P. (2007): Place exploration: museums, identity, community, in: Watson (Hg) (2007): Museums and their Communities, Routledge, London, S. 53-75

•    Black, G. (2005 ): The Engaging Museum. Developing museums for visitor involvement, Routledge, London

•    Culture on Demand. Ways to engage a broader audience (2007), Department for Culture, Media and Sport, Crown Copyright July 2007/pp1046 007

•    Dolan, E. (2008): Education Outreach and Public Engagement, Springer, New York

•    Eisner E. W. / Day M. D. (2004): Handbook of research and policy in art education, Lawrence Erlbaum
 Associates, Inc., Publishers, New Jersey, Contexts for Teaching Art , Mary Stokrock, S. 439 – 446

•    Golding (2006): Recollection and the UK Museum: Object, Image and the World. Paper presented for the
 conference „Connections, Communities and Collections“ in Miami Beach, Florida, USA, July 10-12, 2006

•    Hauenschild, A. (1988): Neue Museologie. Anspruch und Wirklichkeit anhand vergleichender Fallstudien in 
Kanada, USA und Mexico. Deutsches Kolonial- und Übersee-Museum, Reihe D. Bd. 16, Bremen

•    Heisig, J. / Wunderlich, D. (2010): Neue Wege – neue Orte! Die mobile Bildungsinitiative „on.tour – Das
 JMB macht Schule“, in: standbein spielbein. Museumspädagogik aktuell, Heft 87, Bundesverband
 Museumspädagogik e.V. (Hg), S. 34 – 36

•    Kirchberg, V. (2005): Gesellschaftliche Funktion von Museen. Makro-, meso- und mikrosoziologische
 Perspektiven, Wiesbaden, VS Verlag für Sozialwissenschaften

•    Lord, G.D., Lord, B. (1997): The Manual of Museum Management, Routledge, London

•    Lorente, P. (Hg) (1996): The role of museums and the arts in the urban regeneration of Liverpool, Leicester

•    Mandel, B. (Hg) (2008): Audience Development, Kulturmanagement, Kulturelle Bildung. Konzeptionen
 und Handlungsfelder der Kulturvermittlung, München

•    Mandel, B. (Hg) (2005): Kulturvermittlung. Zwischen kultureller Bildung und Kulturmarketing. Eine
 Profession mit Zukunft, Bielefeld

•    Merriman, N. (2004): Involving the public in museum archeology, Routledge, London. In Merriman, N. (Hg):
Public Archeology, S. 85-10

•    Moffat, H., Woollard, V. (2004): Museum & Gallery Education. A Manual of good practice, AltaMiraPress, 
Plymouth

•    Newsom, B. Y., Silver, A.Z. (1978): The Art Museum as Educator: A Collection of Studies as Guides to 
Practice and Policy, University of California Press, New York

•    Parry, R. (2007): Recoding the Museum. Digital heritage and the technologies of change, Routledge, Abingdon

•    Sandell, R. (2003): Social Inclusion, the museum and the dynamics of sectoral change. in: Museum and
 Society , Bd. 1, Nr. 1, S.45-62, University of Leicester

•    Scharf, I. (2001): Wie macht man ein Museum mobil? Die Bildungsinitiative „on.tour – Das JMB macht Schule“ des Jüdischen Museums Berlin. Fachaufsatz, erschienen in der 22. Ergänzungslieferung im Handbuch Kulturmanagement & Kulturpolitik, Hg: Prof. Dr. Friedrich Loock, Prof. Dr. jur. Oliver Scheytt, RAABE Verlag, http://slidesha.re/mobilesmuseum

•    Schulte, S. (2001): Das Deutsche Hygiene-Museum in Dresden von Wilhelm Kreis. Biographie eines Museums der Weimarer Republik, Inaugural-Dissertation zur Erlangung der Doktorwürde der Philosophischen Fakultät der Rheinischen Friedrich-Wilhelms-Universität zu Bonn

•    Siebenhaar, K. (2008): „Herzlich willkommen!“ Audience Development als kulturmanageriale Herausforderung und gesellschaftlicher Auftrag. Vortrag, 29. Mai 2008, Tagung „Audience Development. Neue Konzepte für die Beziehung Museum – Öffentlichkeit“, Museumsakademie Joanneum, Linz

•    Siebenhaar, K. (2009): Audience Development: oder die Kunst, neues Publikum zu gewinnen. Berlin

•    Waidacher, F. (1999): Handbuch der Allgemeinen Museologie, Böhlau, Wien

•    Wunderlich, D. (2011): Wem gehören eigentlich die Museen? „Public Engagement“ – Ein Blick nach Schottland, in: standbein spielbein. Museumspädagogik aktuell, Heft 91, Bundesverband Museumspädagogik e.V. (Hg), S. 36 – 38

•    Wunderlich, D. (2011): Das Museum kommt auf Rädern – Die Outreach-Initiative „on.tour – Das JMB macht Schule“ des Jüdischen Museums Berlin, in: Kulturpolitische Mitteilungen, Heft 135 (IV/2011), Kulturpolitische Gesellschaft e.V. (Hg), S. 70 – 71

•    Zentrum für Kulturforschung, 1. – 8. Kulturbarometer. Bundesweite Bevölkerungsumfragen, Bonn 1991 – 2005, www.kulturforschung.de

•    Zentrum für Kulturforschung/Keuchel, S. (Hg) (2003): Rheinschiene – Kulturschiene. Mobilität, Meinungen, Marketing, Bonn

•    Zentrum für Kulturforschung/Keuchel, S. (2005): Zwischen Eminem und Picasso. Teilergebnisse der Jugendkulturstudie. Zentrum für Kulturforschung